I denna artikel presenterar vi en överblick på de olika laddkontakter och uttag som finns till och på elbilar, från växelströmsladdning (AC) till snabbladdning med likström (DC). Vi kommer också att förklara skillnaderna mellan dem, deras fördelar och varför vissa kontakter är vanligare i vissa regioner än andra.

Ladduttag & kontakter för AC-laddning (Normalladdning)
AC-laddning (också kallad växelströmsladdning) är det vanligaste sättet att ladda elbilar hemma. När du laddar från ett vanligt eluttag med tex en reseladdare eller via en laddbox använder du växelström (AC). Bilen har en ombordladdare som omvandlar AC-strömmen till likström (DC) som kan lagras i batteriet.
För AC-laddning av elbil finns två typer av laddkontakter, där en med största sannolikhet är relevant för dig som elbilsägare i Sverige.
Standardkontakten i Europa (Typ 2)
Typ 2-kontakten (också kallad Mennekes) är standard för elbilar i Europa sedan 2013 och används både för att ladda hemma vid en laddbox och på offentliga laddstationer. Laddkontakten är mångsidig eftersom den kan hantera både enfasladdning och trefasladdning (upp till 7,4 kW) och trefasladdning (upp till 22 kW).
Genom standardiseringen ville man i EU främja en enhetlig laddinfrastruktur som skulle göra det enklare för elbilsägare att resa över landsgränser utan att behöva oroa sig för kompabilitet.
Laddkabel (Typ 2) | Faser | kW |
---|---|---|
Typ 2 1-fas (16a/32a) | 1 fas (Enfasladdning) | 3,7 kW – 7,4 kW |
Typ 2 16a 3-fas | 3-fas (Trefasladdning) | 11 kW |
Typ 2 32a 3-fas | 3-fas (Trefasladdning) | 22 kW |
Kommer Typ 2 förbli standard även i framtiden?
Detta kan vi bara spekulera kring. Överlag kan man säga att det är högst troligt att kontakten förblir en viktig standard för AC-laddning i Europa i många år framöver. Beroende på hur utvecklingen av snabbladdningstekniken utvecklas kan vi se nya standarder introduceras på marknaden.
Äldre standarden (Typ 1)
Typ 1-kontakten är vanligt förekommande i Nordamerika och Japan, och det är också standarden för många elbilar från japanska tillverkare (som Nissan Leaf, Mitsubishi Outlander PHEV) och vissa äldre modeller från amerikanska tillverkare. I Europa var Typ 1 vanligare när elbilar först blev populära, men sedan standardiseringen till Typ 2 har den minskat i användning.
Ladduttag & kontakter snabbladdning (DC-laddning)
CCS är den dominerande laddkontakten för snabbladdning i Europa. De flesta nyare elbilar, både från europeiska och asiatiska tillverkare, använder CCS för DC-laddning.
CCS (Combined Charging System): Det mest vanliga och används i Europa och Nordamerika. Det kombinerar både AC- och DC-laddning i en och samma kontakt.
CHAdeMO: Ett japanskt system som fortfarande är vanligt för många äldre asiatiska elbilar. Det stödjer en högre grad av tvåvägsladdning, vilket betyder att elbilen också kan mata tillbaka energi till elnätet.
Tesla Supercharger: Tesla har sina egna snabbladdare, men i Europa är Tesla Model 3 och senare modeller kompatibla med CCS-kontakten.