CCS laddkabel

CSS

I denna artikel kommer vi förklara vad CCS, eller Combined Charging System är och vad som gäller specifikt vid val av laddkabel.

CCS

Vad är CCS?

CCS, eller Combined Charging System, är en standard för elbilsladdning som möjliggör både växelströmsladdning (AC) och likströmsladdning (DC) via samma laddkontakt på elbilar. Detta möjliggör att elbilsägare kan använda både långsamma AC-laddstationer och snabba DC-snabbladdare utan att behöva olika portar eller adaptrar.

Kan man köpa en CCS laddkabel?

Detta är en vanlig fråga vi på laddkablar.se får. Svaret är, nej, man kan inte köpa en separat CCS-laddkabel. Detta eftersom css-kablarna är fastmonterade på snabbladdningsstationerna. När du använder en CCS-laddstation för att ladda din elbil, finns kabeln redan där, vilket innebär att du inte behöver ta med en egen kabel.

Hur vet jag om min bil stödjer CCS?

CCS är den vanligaste standarden för snabbladdning i Europa och finns på de flesta moderna elbilar. Skulle din elbil vara av en äldre modell finns risken att det inte finns stöd för CCS, vi har inkluderat en tabell längre ner med elbilar som ej har CCS.

Kontroll

Du kan kontrollera att din elbil har CCS genom att titta på ladduttaget. Ett CCS-uttag kombinerar Typ 2-uttaget (för långsam och semisnabb laddning) med två extra stift nedanför för snabbladdning.

  • Typ 2-kontakten har 7 stift: fem för ström (tre faser, neutral och jord) och två för kommunikation (Control Pilot och Proximity Pilot). Den används för både långsam och semisnabb laddning.
  • CCS-kontakten (Combined Charging System) har samma 7 stift som Typ 2, men har två extra stift för snabbladdning med likström (DC)

Hur ser en CCS laddkabel ut?

En CCS-laddkabel har en kontakt som liknar en Typ 2-kontakt men med två extra stift under för likström (DC). Den övre delen hanterar växelström (AC) som en vanlig Typ 2-kontakt, medan de extra stiften möjliggör snabb DC-laddning direkt till batteriet. Kabeln är ofta tjockare för att kunna hantera högre effekter.

Hur fungerar CCS-laddning?

  • AC-laddning (Växelström): Vid användning av AC-laddning ansluts laddkabeln via CCS-porten, men laddningen sker precis som med en vanlig Typ 2-kontakt. Växelströmmen (AC) skickas in i fordonet och omvandlas av elbils ombordsladdare till likström (DC) för att ladda batteriet. Denna process är långsammare eftersom den är beroende av bilens interna laddare, som ofta är begränsad i kapacitet (t.ex. 3,7 kW till 22 kW).
  • DC-snabbladdning (Likström): Vid DC-snabbladdning går likströmmen direkt från laddstationen till batteriet utan att behöva omvandlas av fordonets ombordsladdare. Detta gör att laddningen kan ske betydligt snabbare, eftersom omvandlingen sker direkt vid laddstationen, som har kapacitet att hantera högre effekter (ofta mellan 50 kW och upp till 350 kW eller mer). Detta är idealiskt för snabba stopp under längre resor vid så kallade snabbladdare.

Vad är skillnaden mellan en typ 2 och CSS laddkabel?

Typ 2 laddkablar används för växelströmsladdning (AC) och är avsedda för att ladda hemma i en laddbox alternativt vid en publik AC-laddstation. Denna typ av laddning är långsammare eftersom bilen omvandlar växelströmmen till likström via sin inbyggda laddare. Typ 2-kontakten har ingen möjlighet att hantera DC-laddning på egen hand (och saknar de extra stiften som möjliggör DC-laddning) och är begränsad till den hastighet som bilens interna laddare kan hantera (vanligtvis mellan 3,7 kW och 22 kW).

Ovan leder oss till nästa fråga, nämligen:

När kan du använda en Typ 2-kabel med en CCS-port?

En bil med en CCS-port kan använda en Typ 2-kabel för att ladda på vanliga AC-laddstationer. Då används bara den övre delen av CCS-porten, som är samma som en vanlig Typ 2-ladduttag. Detta betyder att om du laddar hemma eller vid en offentlig AC-laddare, kan du använda din egen Typ 2-kabel för detta ändamål. Som tidigare nämnt, vid en snabbladdningstation som använder CSS så finns laddkabeln redan installerad på själva stationen – och du behöver således inte ha en egen css kabel för att kunna ladda.

Vad är skillnaden mellan CCS och Chademo?

Till skillnad från andra laddningskontakter, som CHAdeMO (en annan DC-snabbladdningsstandard) och Teslas Supercharger, kombinerar CCS både AC- och DC-laddning i ett och samma system. Detta innebär att CCS är en hybridlösning, vilket gör det möjligt för fordon att snabbt skifta mellan långsam och snabbare laddning.

Bilmodeller som inte har CCS

Det finns en del äldre elbilar eller laddhybrider som inte har CCS-laddning. De har istället antingen CHAdeMO eller saknar i vissa fall snabbladdningsmöjligheter helt.

Nedan har vi sammanställt en lista på bilmodeller som inte har CCS. Notera att listan inte anger specifika årsmodeller. Ifall du finner din bilmodell nedan och du är osäker, rekommenderar vi att kika i bruksanvisningen som kom med din bil alternativt kontrollera ladduttaget själv, Se: Hur vet jag om min bil stödjer CCS?

  • Nissan Leaf (äldre modeller) – Använder CHAdeMO för snabbladdning.
  • Mitsubishi i-MiEV – Har CHAdeMO som snabbladdningsstandard.
  • Kia Soul EV (äldre modeller) – Har CHAdeMO istället för CCS.
  • Toyota Prius Plug-in Hybrid – Använder inte CCS, utan har en Typ 1-kontakt för långsam laddning.
  • Chevrolet Bolt EV – Använder CCS på senare modeller, men tidiga versioner i vissa regioner hade inget snabbladdningsalternativ.
  • Nissan e-NV200 – Precis som äldre Nissan Leaf-modeller använder denna elbil CHAdeMO för snabbladdning.
  • Citroën C-Zero – Använder CHAdeMO för snabbladdning.
  • Peugeot iOn – Liknande Citroën C-Zero, använder CHAdeMO.
  • Renault Kangoo ZE (äldre modeller) – Saknar CCS och använder Typ 2 för långsam laddning utan snabbladdningsmöjligheter.
  • Ford Focus Electric – Vissa äldre modeller saknar CCS och erbjuder bara laddning med typ 1.
  • Mazda MX-30 (tidigare versioner) – Den första generationen hade CHAdeMO istället för CCS i vissa marknader.
  • Honda Clarity Plug-in Hybrid – Har ingen CCS-laddningsport och använder en Typ 1-kontakt för långsam laddning.
  • Hyundai Ioniq Electric (tidiga modeller) – Vissa äldre versioner hade bara Typ 2 och CHAdeMO.
  • Chevrolet Volt (Hybrid) – En laddhybrid utan snabbladdningsmöjligheter och saknar CCS-port.
  • Mitsubishi Outlander PHEV (äldre modeller) – Vissa tidiga versioner använde CHAdeMO för snabbladdning, inte CCS.