Laddkablar typ 2 av hög kvalitet i olika längder och ampere för att säkerställa att du alltid har den perfekta lösningen för dina laddbehov. Samtliga produkter är noggrant utvalda för att garantera hållbarhet och säkerhet, vilket ger dig trygghet varje gång du laddar din bil.
Osram BATTERYcharge Laddkabel Typ 2, 3-fas, 32A 5m
–
Deltaco e-Charge Laddkabel Typ 2, 1-fas, 16A – 10m
–
Garo Laddkabel Typ 2, 3-fas, 32A – 6m
–
Amptec Laddkabel Typ 2, 1-fas, 16A, Mode 3 – 5m
–
Garo Laddkabel Typ 2, 3-fas, 20A – 5m
–
Lapp Laddkabel Typ 2, 3-fas, 20A – 5m (Spiral)
–
Vad är en Typ2-kontakt?
Typ 2-kontakt (även kallad Mennekes-kontakt) är standard i Europa och finns på majoriteten av europeiska elbilar & laddhybrider. Typ2 kontakten (och således) laddkablarna kommer huvudsakligen i två varianter:
- Typ 2 1-fas som klarar upp till 16 ampere (16A) motsv. en effekt 3,7 kW
- Typ 2 3-fas som klarar upp till 32 ampere (32A) motsv. en effekt 22 kW
Det finns laddkablar av typ 2 som kan hantera ännu högre strömstyrkor (ex 63A) men dessa lämpar sig inte för laddning hemma.
- Vanliga frågor om typ 2 kablar
- Varför typ 2 laddkabel? : Fördelarna är flera
- Vilka elbilar & laddhybrider passar med typ 2 laddkabel?
- Tabell: Överblick samtliga elbilar med typ2-kontakt
Vanliga frågor
Vanliga frågor vi på laddkablar.se får
Typ 1 används främst på äldre eller asiatiska modeller medans Typ 2 är den dominerande standarden i Europa och möjliggör både enfas och trefas laddning. Du ser skillnad på en typ 2 och typ 1 kabel genom att räkna antalet stift i kontakten. En typ 2 laddkabel har 7 stift.
Typ 2-kablar kan ladda både på enfas (upp till 7,4 kW) och trefas (upp till 22 kW) – Antalet KW beror på laddboxens kapacitet och bilens ombordsladdare.
Ja, det kan du. Typ 2 är standard vid de flesta offentliga laddstationer i Europa och passar både vägguttag och laddboxar (såvida laddboxen inte har en fast kabel)
De flesta kablar kommer i standardlängder mellan 4 och 5 meter men du finner även längre kablar i 10m-20m hos oss. När du väljer längd på din Typ 2-laddkabel bör du överväga var och hur du oftast laddar din bil. För laddning hemma kan en kortare kabel på 5–7 meter vara tillräcklig om du alltid parkerar nära laddpunkten. Om du använder publika laddstationer kan en längre kabel, 10-15 meter, eller mer, vara praktisk så att du kan nå laddaren oavsett hur du parkerar.
Varför typ2?
Fördelarna med typ2-standarden är flera.
Typ 2-standarden är utformad för att klara både enfas- och trefasladdning, med kapacitet för laddning upp till 22 kW vid laddning hemma och ännu högre effekt vid snabbladdning. Den breda användningen av Typ 2 i Europa gör tekniken till den mesta flexibla och framtidssäkra lösningen i dagsläget.
Funktion | Typ 1 | Typ 2 |
---|---|---|
Geografisk användning | Främst i Amerika och Asien | Standard i Europa |
Laddningskapacitet | Upp till 7,4 kW (enfas) | Upp till 22 kW (trefas) och högre |
Kontakttyp | 5 stift, enfas | 7 stift, både enfas och trefas |
Fordonskompatibilitet | Äldre och japanska bilar (t.ex. Nissan Leaf) | De flesta europeiska och moderna elbilar |
Användning vid offentliga stationer | Ovanligt i Europa, kräver ofta adapter | Standard på alla europeiska laddstationer |
Laddningstid | Långsammare laddning | Snabbare laddning, särskilt vid trefasladdning |
Vilka elbilar & laddhybrider passar med typ 2 laddkabel?
Majoriteten av elbilar och laddhybrider som rullar på vägarna i Europa laddas med Typ 2-laddkablar, eftersom Typ 2 är standard för både fordon och laddstationer i EU. Typ-2 standarden är optimerad för både hemmaladdning och offentliga laddstationer.
Laddkablar.se har har nedan samlat de största bilmärkena och modellerna som använder Typ 2:
1. Tesla
Alla europeiska versioner av Teslas bilar, inklusive Model S, Model 3, Model X och Model Y, är utrustade med Typ 2-kontakter. Tesla har även övergått till att använda Typ 2 för deras Supercharger-stationer i Europa.
2. Volkswagen
Modeller som Volkswagen ID.3, ID.4, och laddhybriden Golf GTE använder Typ 2-laddkablar. Volkswagen har anammat denna standard för att stödja både enfas och trefas laddning.
3. BMW
BMW i3 och i8 samt den helt elektriska iX3 och i4 använder Typ 2 för laddning. Även BMW laddhybrider, så som till exempel 330e och X5 xDrive45e, använder också denna standard.
4. Mercedes-Benz
Mercedes EQC, EQA, EQB, EQS laddhybrider är alla kompatibla med Typ 2-laddning. Detta gäller även den nyare EQ-serie av helt elektriska bilar.
5. Audi
Hela Audi e-tron-serien, inklusive e-tron SUV och e-tron GT, använder Typ 2 för laddning. Deras laddhybrider som A3 TFSI e och Q5 TFSI e använder också Typ 2.
6. Volvo
Volvo XC40 Recharge och laddhybrider som XC60 och XC90 Recharge använder Typ 2-laddkablar för laddning. Volvo satsar på att göra hela sin bilflotta elektrisk, och Typ 2 är en viktig del av deras laddstrategi.
7. Renault
Renault Zoe och deras laddhybrider som Captur och Megane E-Tech använder Typ 2 för att möjliggöra snabbare laddning i Europa.
8. Nissan
Nyare europeiska versioner av Nissan Leaf har börjat erbjuda Typ 2 som laddstandard. Äldre modeller använder främst CHAdeMO, men många nya laddstationer har kombinerade lösningar.
9. Hyundai
Hyundai Kona Electric och Ioniq 5 använder Typ 2-kablar i Europa, vilket gör det lätt att ladda vid offentliga och hemmabaserade laddstationer.
10. Kia
Kia e-Niro och EV6, samt deras laddhybrider, använder Typ 2 för att säkerställa snabb och kompatibel laddning i Europa.
Tabell: Alla elbilar med typ2
Finn nedan en överblick över samtliga bilmodeller som har en typ-2 kontakt. Vi har även inkluderat ifall det finns CCS respektive CHAdeMO på bilens laddmodul.
Bilmodell | Laddningstyp |
---|---|
Tesla Model 3 | Typ 2, CCS |
Tesla Model S | Typ 2, CCS |
Tesla Model X | Typ 2, CCS |
Tesla Model Y | Typ 2, CCS |
Volkswagen ID.3 | Typ 2, CCS |
Volkswagen ID.4 | Typ 2, CCS |
Volkswagen ID. Buzz | Typ 2, CCS |
BMW i3 | Typ 2, CCS |
BMW i4 | Typ 2, CCS |
BMW iX | Typ 2, CCS |
BMW X5 xDrive45e (Hybrid) | Typ 2 |
Audi e-tron | Typ 2, CCS |
Audi Q4 e-tron | Typ 2, CCS |
Audi e-tron GT | Typ 2, CCS |
Mercedes EQC | Typ 2, CCS |
Mercedes EQA | Typ 2, CCS |
Mercedes EQB | Typ 2, CCS |
Mercedes EQS | Typ 2, CCS |
Porsche Taycan | Typ 2, CCS |
Nissan Leaf (äldre modeller) | Typ 2, CHAdeMO |
Nissan Leaf (nyare modeller) | Typ 2, CCS |
Hyundai Kona Electric | Typ 2, CCS |
Hyundai Ioniq 5 | Typ 2, CCS |
Hyundai Ioniq 6 | Typ 2, CCS |
Kia e-Niro | Typ 2, CCS |
Kia EV6 | Typ 2, CCS |
Volvo XC40 Recharge | Typ 2, CCS |
Volvo C40 Recharge | Typ 2, CCS |
Renault Zoe | Typ 2, CCS |
Renault Megane E-Tech Electric | Typ 2, CCS |
Peugeot e-208 | Typ 2, CCS |
Peugeot e-2008 | Typ 2, CCS |
Opel Corsa-e | Typ 2, CCS |
Opel Mokka-e | Typ 2, CCS |
Ford Mustang Mach-E | Typ 2, CCS |
Jaguar I-Pace | Typ 2, CCS |
Mitsubishi Outlander PHEV (Hybrid) | Typ 1, CHAdeMO |
Skoda Enyaq iV | Typ 2, CCS |
Skoda Citigo e iV | Typ 2, CCS |
Polestar 2 | Typ 2, CCS |
Honda e | Typ 2, CCS |
Fiat 500 Electric | Typ 2, CCS |
Mini Electric | Typ 2, CCS |
Smart EQ Fortwo | Typ 2, CCS |
BMW 530e (Hybrid) | Typ 2 |
BMW 745e (Hybrid) | Typ 2 |
BMW X1 xDrive25e (Hybrid) | Typ 2 |
Mercedes GLC 300e (Hybrid) | Typ 2 |
Mercedes GLE 350de (Hybrid) | Typ 2 |
Land Rover Range Rover PHEV (Hybrid) | Typ 2 |
Land Rover Defender PHEV (Hybrid) | Typ 2 |
Porsche Cayenne E-Hybrid (Hybrid) | Typ 2 |
Porsche Panamera E-Hybrid (Hybrid) | Typ 2 |
SEAT Mii Electric | Typ 2, CCS |
Citroën ë-C4 | Typ 2, CCS |
Peugeot 3008 Hybrid4 (Hybrid) | Typ 2 |
DS 7 Crossback E-Tense (Hybrid) | Typ 2 |
Jeep Renegade 4xe (Hybrid) | Typ 2 |
Jeep Compass 4xe (Hybrid) | Typ 2 |
Volvo V60 Recharge (Hybrid) | Typ 2 |
Volvo S60 Recharge (Hybrid) | Typ 2 |
Volvo V90 Recharge (Hybrid) | Typ 2 |
Volvo XC60 Recharge (Hybrid) | Typ 2 |
MG ZS EV | Typ 2, CCS |
MG5 EV | Typ 2, CCS |
Maxus Euniq MPV | Typ 2, CCS |
BYD Tang | Typ 2, CCS |