Laddkabel Typ 2
Laddningskabel till elbil med typ 2 kontakt

Laddkablar typ 2 av hög kvalitet i olika längder och ampere för att säkerställa att du alltid har den perfekta lösningen för dina laddbehov. Samtliga produkter är noggrant utvalda för att garantera hållbarhet och säkerhet, vilket ger dig trygghet varje gång du laddar din bil.

Osram BATTERYcharge Laddkabel elbil Typ 2, 3-fas, 32A 5m

Osram BATTERYcharge Laddkabel Typ 2, 3-fas, 32A 5m

Deltaco e-Charge Laddkabel elbil Typ 2, 1-fas, 16A - 10m

Deltaco e-Charge Laddkabel Typ 2, 1-fas, 16A 10m

Garo Laddkabel elbil Typ 2, 3-fas, 32A - 6m

Garo Laddkabel Typ 2, 3-fas, 32A6m

Amptec Laddkabel elbil Typ 2, 1-fas, 16A, Mode 3 - 5m

Amptec Laddkabel Typ 2, 1-fas, 16A, Mode 3 – 5m

Garo Laddkabel elbil Typ 2, 3-fas, 20A - 5m

Garo Laddkabel Typ 2, 3-fas, 20A5m

Lapp Laddkabel elbil Typ 2, 3-fas,  20A - 5m (Spiral)

Lapp Laddkabel Typ 2, 3-fas, 20A5m (Spiral)


Vad är en Typ2-kontakt?

Typ 2-kontakt (även kallad Mennekes-kontakt) är standard i Europa och finns på majoriteten av europeiska elbilar & laddhybrider. Typ2 kontakten (och således) laddkablarna kommer huvudsakligen i två varianter:

  • Typ 2 1-fas som klarar upp till 16 ampere (16A) motsv. en effekt 3,7 kW
  • Typ 2 3-fas som klarar upp till 32 ampere (32A) motsv. en effekt 22 kW

Det finns laddkablar av typ 2 som kan hantera ännu högre strömstyrkor (ex 63A) men dessa lämpar sig inte för laddning hemma.

Vanliga frågor

Vanliga frågor vi på laddkablar.se får

Vad är skillnaden mellan Typ 1 och Typ 2 laddkablar?

Typ 1 används främst på äldre eller asiatiska modeller medans Typ 2 är den dominerande standarden i Europa och möjliggör både enfas och trefas laddning. Du ser skillnad på en typ 2 och typ 1 kabel genom att räkna antalet stift i kontakten. En typ 2 laddkabel har 7 stift.

Med vilken effekt man ladda med en Typ 2-laddkabel?

Typ 2-kablar kan ladda både på enfas (upp till 7,4 kW) och trefas (upp till 22 kW) – Antalet KW beror på laddboxens kapacitet och bilens ombordsladdare.

Kan jag använda en Typ 2-laddkabel vid offentliga laddstationer?

Ja, det kan du. Typ 2 är standard vid de flesta offentliga laddstationer i Europa och passar både vägguttag och laddboxar (såvida laddboxen inte har en fast kabel)

Hur lång kan en Typ 2-laddkabel vara?

De flesta kablar kommer i standardlängder mellan 4 och 5 meter men du finner även längre kablar i 10m-20m hos oss. När du väljer längd på din Typ 2-laddkabel bör du överväga var och hur du oftast laddar din bil. För laddning hemma kan en kortare kabel på 5–7 meter vara tillräcklig om du alltid parkerar nära laddpunkten. Om du använder publika laddstationer kan en längre kabel, 10-15 meter, eller mer, vara praktisk så att du kan nå laddaren oavsett hur du parkerar.

Varför typ2?

Fördelarna med typ2-standarden är flera.

Typ 2-standarden är utformad för att klara både enfas- och trefasladdning, med kapacitet för laddning upp till 22 kW vid laddning hemma och ännu högre effekt vid snabbladdning. Den breda användningen av Typ 2 i Europa gör tekniken till den mesta flexibla och framtidssäkra lösningen i dagsläget.

FunktionTyp 1Typ 2
Geografisk användningFrämst i Amerika och AsienStandard i Europa
LaddningskapacitetUpp till 7,4 kW (enfas)Upp till 22 kW (trefas) och högre
Kontakttyp5 stift, enfas7 stift, både enfas och trefas
FordonskompatibilitetÄldre och japanska bilar (t.ex. Nissan Leaf)De flesta europeiska och moderna elbilar
Användning vid offentliga stationerOvanligt i Europa, kräver ofta adapterStandard på alla europeiska laddstationer
LaddningstidLångsammare laddningSnabbare laddning, särskilt vid trefasladdning
Överblick: Typ 2 vs Typ 2

Vilka elbilar & laddhybrider passar med typ 2 laddkabel?

Majoriteten av elbilar och laddhybrider som rullar på vägarna i Europa laddas med Typ 2-laddkablar, eftersom Typ 2 är standard för både fordon och laddstationer i EU. Typ-2 standarden är optimerad för både hemmaladdning och offentliga laddstationer.

Laddkablar.se har har nedan samlat de största bilmärkena och modellerna som använder Typ 2:

1. Tesla

Alla europeiska versioner av Teslas bilar, inklusive Model S, Model 3, Model X och Model Y, är utrustade med Typ 2-kontakter. Tesla har även övergått till att använda Typ 2 för deras Supercharger-stationer i Europa.

2. Volkswagen

Modeller som Volkswagen ID.3, ID.4, och laddhybriden Golf GTE använder Typ 2-laddkablar. Volkswagen har anammat denna standard för att stödja både enfas och trefas laddning.

3. BMW

BMW i3 och i8 samt den helt elektriska iX3 och i4 använder Typ 2 för laddning. Även BMW laddhybrider, så som till exempel 330e och X5 xDrive45e, använder också denna standard.

4. Mercedes-Benz

Mercedes EQC, EQA, EQB, EQS laddhybrider är alla kompatibla med Typ 2-laddning. Detta gäller även den nyare EQ-serie av helt elektriska bilar.

5. Audi

Hela Audi e-tron-serien, inklusive e-tron SUV och e-tron GT, använder Typ 2 för laddning. Deras laddhybrider som A3 TFSI e och Q5 TFSI e använder också Typ 2.

6. Volvo

Volvo XC40 Recharge och laddhybrider som XC60 och XC90 Recharge använder Typ 2-laddkablar för laddning. Volvo satsar på att göra hela sin bilflotta elektrisk, och Typ 2 är en viktig del av deras laddstrategi.

7. Renault

Renault Zoe och deras laddhybrider som Captur och Megane E-Tech använder Typ 2 för att möjliggöra snabbare laddning i Europa.

8. Nissan

Nyare europeiska versioner av Nissan Leaf har börjat erbjuda Typ 2 som laddstandard. Äldre modeller använder främst CHAdeMO, men många nya laddstationer har kombinerade lösningar.

9. Hyundai

Hyundai Kona Electric och Ioniq 5 använder Typ 2-kablar i Europa, vilket gör det lätt att ladda vid offentliga och hemmabaserade laddstationer.

10. Kia

Kia e-Niro och EV6, samt deras laddhybrider, använder Typ 2 för att säkerställa snabb och kompatibel laddning i Europa.

Tabell: Alla elbilar med typ2

Finn nedan en överblick över samtliga bilmodeller som har en typ-2 kontakt. Vi har även inkluderat ifall det finns CCS respektive CHAdeMO på bilens laddmodul.

BilmodellLaddningstyp
Tesla Model 3Typ 2, CCS
Tesla Model STyp 2, CCS
Tesla Model XTyp 2, CCS
Tesla Model YTyp 2, CCS
Volkswagen ID.3Typ 2, CCS
Volkswagen ID.4Typ 2, CCS
Volkswagen ID. BuzzTyp 2, CCS
BMW i3Typ 2, CCS
BMW i4Typ 2, CCS
BMW iXTyp 2, CCS
BMW X5 xDrive45e (Hybrid)Typ 2
Audi e-tronTyp 2, CCS
Audi Q4 e-tronTyp 2, CCS
Audi e-tron GTTyp 2, CCS
Mercedes EQCTyp 2, CCS
Mercedes EQATyp 2, CCS
Mercedes EQBTyp 2, CCS
Mercedes EQSTyp 2, CCS
Porsche TaycanTyp 2, CCS
Nissan Leaf (äldre modeller)Typ 2, CHAdeMO
Nissan Leaf (nyare modeller)Typ 2, CCS
Hyundai Kona ElectricTyp 2, CCS
Hyundai Ioniq 5Typ 2, CCS
Hyundai Ioniq 6Typ 2, CCS
Kia e-NiroTyp 2, CCS
Kia EV6Typ 2, CCS
Volvo XC40 RechargeTyp 2, CCS
Volvo C40 RechargeTyp 2, CCS
Renault ZoeTyp 2, CCS
Renault Megane E-Tech ElectricTyp 2, CCS
Peugeot e-208Typ 2, CCS
Peugeot e-2008Typ 2, CCS
Opel Corsa-eTyp 2, CCS
Opel Mokka-eTyp 2, CCS
Ford Mustang Mach-ETyp 2, CCS
Jaguar I-PaceTyp 2, CCS
Mitsubishi Outlander PHEV (Hybrid)Typ 1, CHAdeMO
Skoda Enyaq iVTyp 2, CCS
Skoda Citigo e iVTyp 2, CCS
Polestar 2Typ 2, CCS
Honda eTyp 2, CCS
Fiat 500 ElectricTyp 2, CCS
Mini ElectricTyp 2, CCS
Smart EQ FortwoTyp 2, CCS
BMW 530e (Hybrid)Typ 2
BMW 745e (Hybrid)Typ 2
BMW X1 xDrive25e (Hybrid)Typ 2
Mercedes GLC 300e (Hybrid)Typ 2
Mercedes GLE 350de (Hybrid)Typ 2
Land Rover Range Rover PHEV (Hybrid)Typ 2
Land Rover Defender PHEV (Hybrid)Typ 2
Porsche Cayenne E-Hybrid (Hybrid)Typ 2
Porsche Panamera E-Hybrid (Hybrid)Typ 2
SEAT Mii ElectricTyp 2, CCS
Citroën ë-C4Typ 2, CCS
Peugeot 3008 Hybrid4 (Hybrid)Typ 2
DS 7 Crossback E-Tense (Hybrid)Typ 2
Jeep Renegade 4xe (Hybrid)Typ 2
Jeep Compass 4xe (Hybrid)Typ 2
Volvo V60 Recharge (Hybrid)Typ 2
Volvo S60 Recharge (Hybrid)Typ 2
Volvo V90 Recharge (Hybrid)Typ 2
Volvo XC60 Recharge (Hybrid)Typ 2
MG ZS EVTyp 2, CCS
MG5 EVTyp 2, CCS
Maxus Euniq MPVTyp 2, CCS
BYD TangTyp 2, CCS