Ladda kraftfullt med Typ 2 laddkablar 22 kW som är designande för att hantera 3-fasström och högre strömstyrka (upp till 32A per fas). För dig som har möjligheten erbjuder dessa kablar en betydligt kortare laddningstid jämfört med 11 kW laddkablar. Notera att termen ”22 kW” är ett annat sätt att utrycka egenskaperna ”Typ 2 3-fas 32A” som defacto betyder samma sak.

Vad som krävs för att ladda med 22kW?
Det finns ett par förutsättningar för att kunna ladda med 22kW, nämligen:
- Elbilens inbyggdda AC-laddare måste kunna hantera 22 kW. Detta är specificerat i bilens instruktionsbok. Om bilens inbyggda laddare är begränsad till 11 kW (t.ex. Volvo XC40 Recharge), kommer laddningseffekten att begränsas till denna nivå, oavsett om kabeln och laddstationen stödjer 22 kW.
- Laddstationen/laddboxen behöver ha stöd för 22 kW. Både laddboxar eller offentliga laddstationer kan vara begränsade till 11 kW. Dvs, du behöver koppla in laddkabeln till en laddbox som specifikt har stöd för 22 kW. Obs. Precis som vid elbilens ombordsladdare är det inte ett problem att ladda med en 22 kW laddkabel. Laddningseffekten styps automatiskt.
- Hushållets elsystem måste klara av att leverera 3-fasström med 32A per fas. Det vill säga, elcentralen måste ha en huvudsäkring på minst 32A. Titta på märkningen, står det 32A eller högre, har du tillräcklig ampere för att stödja 22 kW laddning.
Vad begränsar 22 kW laddning?
Inom elbilsladdning är det den svagaste länken som styr hur snabbt du kan ladda. Dvs finns det inte stöd för 22 kW laddning någonstans i ledet stryps laddningseffekten.
Exempel #1: Elbil & laddbox som stödjer upp till 22 kW men laddkabel är begränsad till 11 kW
Modeller som t.ex.: Renault Zoe, Mercedes-Benz EQS eller Kia e-Niro.
- En elbil som har stöd för 22 kW ansluts med en 22 kW laddkabel till en laddbox som också stödjer 22 kW, laddar den med maximal hastighet (22 kW per timme)
- Om en 11 kW laddkabel används på samma laddstation, begränsar kabeln laddningseffekten till 11 kW, vilket resulterar i långsammare laddning.
Exempel 2: Elbil som endast stödjer 11 kW som laddas med 22 kW laddkabel
Modeller som t.ex.: Volvo XC40 Recharge, Tesla Model 3 (Standard Range Plus) eller Hyundai Kona Electric.
- Även om en typ 2 22 kW laddkabel används, kommer laddningen strypas till 11 kW, eftersom bilens inbyggda laddare är begränsningen.
- Här ger en 11 kW laddkabel samma laddningseffekt som en 22 kW-kabel, vilket gör att den högre kapaciteten inte utnyttjas.
- Notera att ovan scenario inte är ett problem. Det kan därför många gånger vara värt att investera i en 22 kW laddkabel framför en 11 kW – framför allt om du avser ladda en annan bil som har stöd alternativt chansen finns att du i närtid kommer införskaffa en annan bil där stöd kan finnas.